Week 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Klara Van der Auwera - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Klara Van der Auwera - WaarBenJij.nu

Week 1

Blijf op de hoogte en volg Klara

01 April 2017 | Suriname, Paramaribo

Hey allemaal,

Het is ondertussen al even geleden dat ik jullie nog iets heb laten weten uit het zonnige Suriname.

Ondertussen heb ik er al een weekje stage opzitten en dit was toch wel even aanpassen. Het is hier ten eerste echt super warm, ook in het ziekenhuis waardoor je je al sneller vermoeid voelt. Voor de rest is het zo dat je als verpleegkunde niet echt de kans krijgt om veel te doen. Als er bloed genomen moet worden of als er een kindje een infuus moet krijgen bellen ze het prikteam. En enkel de hoofdverpleegkundige mag de medicatie bedeling doen.

De kinderafdeling bestaat uit verschillende delen; je hebt de couveuze afdeling, de neonatale intensieve, de kinderintensieve, de infectiedienst en de gewone afdeling. Het is wel zo dat de neonatale - en kinderintensieve gesloten zijn, omdat ze hier niet genoeg personeel voor hebben.

Momenteel loop ik stage op de gewone afdeling. Hier worden kinderen met verscheidene pathologieën opgenomen. Zo liggen er kinderen met uitdroging, kinderen die een operatie hebben ondergaan, kinderen met diabetes en soms ook kinderen met hartproblemen, er is ook 1 isolatiekamer waar momenteel een kindje met kanker ligt. De kinderen liggen hier allemaal met 4 op een kamer. Doordat de kamers niet uitgerust zijn met een tv zijn de kinderen verplicht om in de speelkamer te gaan spelen ( vermits ze uit hun bed mogen). De speelkamer bestaat uit een binnen en buiten gedeelte. Het buiten gedeelte bestaat uit een overdekt terras en een speeltuin.

Omdat de eerste stageweek redelijk vermoeiend was, hebben we buiten koken 's avonds niets meer gedaan en zijn we ook steeds op tijd gaan slapen.

Vrijdag hadden we met zen allen een dagje vrij genomen op stage om naar de vreemdelingen politie te gaan. Hier moesten we ons visum nog een beetje laten verlengen. Vermits onze stage voor deze week erop zat, hebben we besloten om even snel de was te doen, zodat we maandag met propere stagepakken aan een nieuwe stageweek kunnen beginnen.

Nadat we dit gedaan hadden zijn we gaan winkelen en in de namiddag was het tijd om richting het zwembad te trekken. Op aanraden van Marisca hebben we een abonnement genomen bij een zwembad (dat in een hotel gelegen is) hier in de buurt. Dit zorgt ervoor dat we de rest van de tijd dat we hier zijn onbeperkt kunnen gaan zwemmen. Aangekomen aan het zwembad zagen we dat het allemaal in orde was. Na een tijdje te zwemmen en even in het zonnetje gelegen te hebben, vonden we het wel tijd voor een cocktail. We bestelden dan ook een cocktail die we aan de rand van het zwembad konden opdrinken. Dit voelde echt als vakantie.

Na het zwemmen zijn we terug naar ons huisje gekeerd om te koken. Voor we echter aan het koken konden beginnen, moesten we eerst een onuitgenodigde bezoeker buiten zetten. We hadden namelijk bezoek van een kleine hagedis die we dan gevangen en terug buiten hebben gezet.

Tijdens het koken hadden we (alé Celien) echter een klein ongelukje. Ons kookfornuis was uitgerust met een glazen plaat om te voorkomen dat er spatten op de muur terecht kunnen komen. Deze plaat is echter tijdens het koken kapot gesprongen waardoor Celien glas is haar voet kreeg en dit veroorzaakte een snee in haar voet. Deze hebben we dan ook verzorgd en nadien hebben we al het glas opgekuist. Als dit allemaal gedaan was, konden we eindelijk verder met koken.

Vandaag hebben we besloten dat we een beetje voor school werken en tegen 16u (lokale tijd) trekken we richting een shoppingcenter waar we eens even gaan rondkijken. 'S avonds gaan we ergens iets eten en nadien hebben we afgesproken met een vriendin van Sam (die hier ook stage loopt) om samen iets te gaan drinken.

Op zondag hebben we besloten om het in de voormiddag rustig aan te doen en tegen 15u zijn we richting het zwembad getrokken. Hier hebben we enkele uren aan de rand van het zwembad gelegen terwijl we luisterde naar de muziek die door de dj gedraaid werd.

Zo dit was het voor de eerste week!

Groetjes Klara