Week 9 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Klara Van der Auwera - WaarBenJij.nu Week 9 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Klara Van der Auwera - WaarBenJij.nu

Week 9

Blijf op de hoogte en volg Klara

27 Mei 2017 | Suriname, Paramaribo

Hey iedereen,

Hier weer een nieuwe update vanuit Suriname.

Na een zalig weekend op Fredberg hebben we het maandag en dinsdag even wat rustig aan gedaan.

Woensdag vertrokken we alweer op trip. Deze keer gingen we voor 2 dagen naar Brownsberg en Ston eiland. Onze toch begon met een taxirit naar de afgesproken verzamelplek, tijdens deze rit moesten we ook nog even Evelien (een vriendin van Sam) gaan ophalen. Nadat de taxichauffeur helemaal verkeerd gereden was, kwamen we aan bij Evelien en van hieruit was het zo snel mogelijk naar de verzamelplaats want we waren al te laat.

Aangekomen aan het huis van SU for You (verzamelplaats) kregen we te horen dat wij de enige 4 waren die meegingen naar Brownsberg en Ston eiland. Na nog even op het busje te wachten, was het tijd om te vertrekken.

De weg naar Brownsberg begon rustig, maar na een tijdje kwamen we bij enkele onverharde wegen met heel veel putten.

Na helemaal door elkaar geschud te worden van de vele putten in de weg, kwamen we aan op Brownsberg. Hier was het eerst tijd om te eten, waarbij we konden genieten van een mooi uitzicht over het meer en nadien een kleine rugzak te maken om mee te nemen op onze wandeling naar de watervallen.

Op Brownsberg zijn een heleboel watervallen die je kan bezichtigen en waar je ook onder kan gaan staan. Vol goede moed vertrokken we dus te voet naar de watervallen, maar jammer genoeg begon het na enkele minuten al een beetje te regenen. We hoopten dan ook dat dit maar een kleine bui was en dat we het vervolg van de tocht met mooi weer zouden kunnen wandelen. Jammer genoeg dachten de weergoden hier anders over en begon het alleen maar harder te regenen. Wij kozen er dan ook voor om eerst naar de kleine waterval ofwel de Leoval te gaan, deze was namelijk dichterbij en net iets veiliger te bereiken bij regenweer. Aangekomen bij de Leoval stopte het met regenen wat er dan ook voor zorgde dat we allemaal zin hadden om even onder de waterval te gaan staan.

Na even onder de waterval te hebben gestaan en genoten te hebben van het mooie zicht, besloten we om terug te keren naar de auto. Het was namelijk nog steeds heel nat en op sommige punten zelfs een beetje gevaarlijk om nog verder af te dalen naar de grotere waterval.

Aangekomen aan de auto, vertrokken we direct naar Ston eiland. De weg naar Ston eiland zat ook weer vol met putten en er was een heleboel modder door de regenval van eerder op de dag. Alles ging goed tot we ineens niet meer vooruit geraakten, we zaten namelijk vast in de modder. Na enkele keren te proberen er zo uit te rijden, de auto eruit te duwen en de auto eruit te trekken, lukte het ons met de hulp van enkele vriendelijke Surinamers om de auto uit de modder te krijgen en konden we onze weg verderzetten.

Aangekomen op Ston eiland kregen we een huisje aan de rand van het meer toegewezen waar we allemaal een kamer uitkozen en nadien genoten van het mooie uitzicht en het toch wel warme water van het meer. Hier kwamen we ook 2 oude bekenden tegen. Bas en Ayesha (die mee met ons naar Fredberg geweest zijn) logeerden hier blijkbaar ook.

In het water zaten een heleboel kleine visjes die aan je benen en voeten kwamen bijten als je stil in het water bleef staan. Dit deed absoluut geen pijn, maar kietelde eerder een beetje.

'S avonds werden we verwend met een kom lekkere Cassava soep die onze gids voor ons had klaar gemaakt. Na nog even gezellig met de gids en een Duitse toerist te praten, besloten we om ook nog even gezellig bij Bas en Ayesha te gaan zitten. Zij hadden namelijk een huisje op een mini eilandje en vanuit hun tuin kon je mooi naar de sterren kijken.

De volgende dag konden we opstaan met een prachtig zicht over het meer en werden we door de gids getrakteerd op een ontbijt met gebakken eitjes en heerlijke verse komkommer.

Na het ontbijt gingen Sam en Celien samen met de gids de vissen in het meer eten geven terwijl Evelien en ik een gezellige babbel deden op een bankje in de buurt. Tegen de middag was het tijd om in een bootje te stappen en naar een eilandje te varen waar we Brulapen zouden gaan spotten.

Op dit eilandje zouden 4 Brulapen moeten zitten, maar wij hadden pech en zagen er geen enkele. :( Na nog even op het eilandje rond te wandelen, besloten we terug te varen naar het vaste land. Hier konden we nog even gaan zwemmen, zonnen of gewoon even rusten.

'S middags werden we alweer getrakteerd op lekker eten van onze gids. Deze keer was het witte rijst, gebakken vis en Klaroen (een Surinaamse bladgroente die een beetje op spinazie lijkt). Na het eten was het tijd om op te ruimen en alles terug in te pakken.

Ook nu zat de weg naar huis weer vol met putten, maar gelukkig was het meeste van de modder al wel opgedroogd en zouden we dus niet vast komen te zitten. We kwamen inderdaad niet vast te zitten maar op de grote verharde baan kregen we wel een ander probleem. We kregen namelijk een klapband en moesten dus stoppen om deze te vervangen. Na een tijdje te proberen, kwamen we er achter dat de krik die we in de auto bij hadden niet hoe genoeg was en we de nieuwe band er dus niet opgezet kregen. Na nog even te proberen en enkele planken onder de krik te steken, stopte er een auto met enkele super sterke Surinaamse mannen. Zij boden aan om even te helpen en tilden de auto gewoon even op met zijn tweeën zodat onze gids de band erop kon zetten.

Na het vervangen van de band konden we weer verder rijden en gelukkig verliep de rest van de rit zonder problemen.

Vrijdag ben ik samen met Sam in de voormiddag eerst even naar het postkantoor geweest om het pakje dat ik van mijn ouders opgestuurd kreeg te gaan halen. Dit pakje was wel wat te laat, want eigenlijk was het voor mijn verjaardag bedoel, maar ik ben blij dat ik het alsnog aangekregen heb. Omdat het hier enorm warm (gevoelstemperatuur van 46°C) was besloten Sam en ik om naar het zwembad te gaan. Hier kwamen we toevallig Evelien tegen die hetzelfde plan als ons had. Na enkele uren aan het zwembad gelegen te hebben, was het tijd om naar huis te gaan en ons klaar te maken. We waren namelijk uitgenodigd op de afscheidsdrink van Jeroen ( leerde we kennen op Fredberg). Voor we naar Jeroen gingen hadden we met Floor (leerde we ook kennen op Fredberg) afgesproken dat ze bij ons Frietjes mocht komen eten en dat we dan nadien samen een taxi zouden nemen.

We moesten echter geen taxi nemen want Benito (een van de gidsen van Fredberg) stelde voor om ons even thuis te komen ophalen en na nog even langs Dries (leerden we kennen op Fredberg) te passeren kwamen we aan bij Jeroen. Hier was het een gezellige avond en konden we genieten van enkele mensen die echt mooi en goed kunnen zingen en rappen.

Zaterdag was het alweer een erg warme dag en dus besloten Sam en ik om alweer naar het zwembad te gaan en ook nu kwamen we Evelien weer tegen. Als we tegen 15u naar huis gingen waren we eigenlijk van plan om nog even de stad in te gaan om nog wat souvenirs te kopen. Dit was echter verloren moeite vermits de meeste winkels hier blijkbaar al om 13u sluiten op zaterdag. Na toch even rond te kijken in een winkel besloten we dan ook naar huis te gaan en tegen 20u iets te gaan eten in een gezellig eetcafé bij ons in de straat.

Vandaag hebben we besloten om nog eens een beetje voor school te werken en vanavond moeten we alweer onze rugzak inpakken voor de volgende trip.

Zo dit was het weer voor deze week. Het is wel een beetje raar om te beseffen dat ik binnen een week alweer thuis ben.

Tot snel!

Groetjes Klara